Meslek
Meslek, bir kimsenin hayatını kazanmak için yaptığı, kuralları toplum tarafından belirlenmiş ve belli
bir eğitimle kazanılan bilgi ve becerilere dayalı faaliyetler bütünüdür. Meslek bir kişinin hayatını
kazanmak, geçimini sağlamak için yaptığı iş olarak tanımlanıyorsa da insanların meslek edinmelerinde
tek etmen kazanç değildir. Meslek bireye; bağımsızlık, güvence, bir gruba ait olma, tanınma gibi
gereksinimlerini karşılama olanağı da sağlar. Bunlardan daha önemlisi mesleğin özü gerçekleştirme
yolu olmasıdır.
Sağlıklı insan çalışarak, bir şeyler üreterek gizli güçlerini kullanır ve geliştirir, bundan haz ve doyum
sağlar.
Meslek seçimi
Meslek seçimi, bireyin kendisine uygun gördüğü mesleği diğerlerinden ayırarak tercih ettiği mesleğe
girmek için çaba göstermesi olarak tanımlanır. Çağdaş bir toplumda, özgür bir bireyin önemli gelişim
aşamalarından birisi de mesleğini seçmesidir. Bireyin seçme özgürlüğünü doğru tercihler yapabilme
doğrultusunda kullanabilmesi için, neyi niçin istediğini, ne gibi bedensel, zihinsel ve ekonomik
olanaklara sahip olduğunu bilmesi yani kendini tanıması gerekir. Aynı şekilde, sağlıklı bir seçim için
mevcut seçenekleri, gerektirdiği nitelikler ve sağladıkları olanaklar açısından değerlendirmek de
gereklidir.
Kendini tanıma
Kendini tanıma, insanın psikolojik ve fiziksel açıdan kendinde olanları bilmesi, kendinde olanların
farkında olması ve bunları doğru değerlendirmesi ile ilgilidir. Kendini tanıma; bir insanın fiziksel
özelliklerini, duygularını, düşüncelerini, istek ve gereksinimlerini, güçlü ve zayıf yönlerini, amaç ve
değerlerini, yetenek ve becerilerini tanımasını, bilmesini ve bunların farkında olmasını ifade eder.
Meslek Seçiminde Kendini Tanıma İle İlgili İpuçları
İlgiler-Yetenekler-Değerler
İlgiler
Herhangi bir zorlama altında olmadığı ya da kendisine bir ödül vaadedilmediği halde birey
kendiliğinden bazı faaliyetlere girişiyor ve bundan doyum sağlıyorsa, bu kişinin o tür faaliyetlere ilgisi
olduğu söylenebilir. Bireyin seçeceği mesleğe ilgi duyması; yapacağı işten zevk almasında ve bıkkınlık
hissetmemesinde büyük rol oynar. Dolayısıyla kişinin ilgi duyduğu faaliyetleri mesleğe dönüştürmesi
yaptığı işte daha verimli olmasını sağlayacaktır.
İlgi alanları:
1. Temel Bilim
2. Sosyal Bilim
3. Canlı Varlık
4. Mekanik
5. İkna
6. Ticaret
7. İş Ayrıntıları
8. Edebiyat
9. Güzel Sanatlar
10.Müzik
11.Sosyal Yardım
Yetenekler
Yetenekler, kalıtımla getirilen gizli gücün, eğitim ve çevre etkisiyle geliştirilmiş kısmını ifade eder.
Birey, bir mesleği ya da onu hazırlayan bir eğitim programını seçerken hangi yetenek türüne ne
derece sahip olduğunu düşünmeli ve en çok sahip olduğu yeteneğini kullanabileceği çalışma alanını
oluşturmalıdır.
Değerler
Meslek faaliyetlerinin sonunda beklenen doyum genellikle "Meslek Değeri" olarak adlandırılır. Bireyin
"Ben ne için çalışıyorum?", "Mesleğimden, hayattan ne bekliyorum?" gibi sorulara verdiği cevaplar o
kişinin meslek değerlerini yansıtır.
Değer Alanları:
1. Yeteneğini Kullanma
2. Yaratıcılık
3. Yarışma
4. İşbirliği
5. Değişiklik
6. Düzenli Yaşam
7. Liderlik
8. Kazanç
9. Ün Sahibi Olma
Karar Verme Sürecinde Çocuğunuza Nasıl Yardımcı Olabilirsiniz?
Her şeyden önce çocuğunu tanımaya çalışın. Çocuğun küçük yaştan itibaren ilgi duyduğu, zevk aldığı
ve başarılı olduğu etkinlikleri saptayın, bunun yanı sıra ilgi duymadığı, hoşlanmadığı vebaşaramadığı
alanları belirleyin.
Çocuğunuzun mesleklere ilişkin duygu ve düşünceleri hakkında birlikte değerlendirme yapın. Her gün,
seçeceği meslek konusunda fikir değiştirse de, onu sabırla dinleyin, kararsızlığını anlayışla karşılayın,
olgunlaşmasına yardımcı olun.
Yaşamının her döneminde olduğu gibi, meslek seçimi sürecinde de yanında olup desteklediğinizi
çocuğunuza hissettirin.
Bu arada çocuğunuzu daha iyi tanıyabilmek ve ona daha iyi rehberlik edebilmek için okulla, öğretmen
ve idarecilerle işbirliği yapın, okul sürecini izleyin.
Bazı durumlarda anne-baba kendi gerçekleştiremedikleri idealleri çocuklarının gerçekleştirmesini
bekler. "Ben olamadım, o olsun." anlayışı ile çocuk zorlanır. Çocuğunuzun istek ve ideallerinin sizden
farklı olabileceğini unutmayın. Meslek seçimi konusunda yol gösterebilir, fikrinizi söyleyebilirsiniz ama
son kararı ona bırakın.
Bazı anne babalar çocuğun yeteneklerine bakmadan onu zorlar. Çocuğunuzun yeteneklerine ve
isteklerine uygun olmayan bir mesleği seçmesi onu mutsuz ve genellikle başarısız yapar.
Çocuğunuzu ilgi ve yetenekleri doğrultusunda iyi tanımanız ve meslekler hakkında bilgi sahibi olmanız
çocuğunuzun doğru kararı almasına katkı sağlayacaktır.
Gençleri kendisinden daha başarılı olan kişilerle kıyaslamak onu üzecek ve kızdıracaktır. Böyle bir
durumda çocuğunuza; "Seni bu halinle kabul etmiyorum, sen de başkaları kadar başarılı
olursan seni kabul ederim." mesajını verirsiniz. Unutmayın; insanlar yetenekleri yönünden eşit
değildir. Çocuğunuzun durumunu başkalarıyla değil daha önceki kendi durumuyla değerlendirin.
Anne baba tutumları, çocuğun mesleki gelişimini olumlu ya da olumsuz olarak etkileyebilir. Aile
ortamında çok katı ya da esnek kuralların yer alması ergenin bireyselleşmesini önlemekte ve
dolayısıyla bireyin karar verme becerisi gelişememektedir. Örneğin, otoriter aileler çocuğun bağımsız
karar verme davranışını pekiştirmezler. Bu durum bireyin, kendisini objektif değerlendirmesini ve
karar vermesini zorlaştırarak mesleki kararsızlık yaşamasına neden olur.
Son olarak, gencin kendi özellikleri (ilgi, yetenek, değer) ve mesleklerin gerektirdiği özellikleri
(akademik beceriler, fiziksel – bedensel - ruhsal özellikler, çalışma ortamları, çalışma alanları, özel
koşulları vb.) göz önünde bulundurarak istenen yönleri fazla, istenmeyen yönleri az olan seçeneğe
karar vermesi gerekir.
Unutmayın ki çocuğunuz seçtiği meslekle, yaşamını nasıl geçireceğini büyük oranda belirlemiş
olacaktır.